Stella Alpina oprindelig

Dette er ikke turen hvor der skal forventes race, men med foto- og nyde udsigten stop. Her er ikke mange km om dagen, men sikke nogle km.

Her skal tilgengæld også medbringes telt, sovepose og kogeblus, for vi skal sove i telt på toppen.

Altså en rigtig hyggetur, men dog med fede pas, både på asfalt og grus, endda meget kendte grusveje og forbi store gamle forladte militær fort og vilde tuneller.

Og sidst men ikke mindst verdens højeste mc træf, Stella Alpina og europas højeste bjergpas.

Træffet er ikke som sådan et officielt træf, med indgangsbetaling og pølseboder men mere bare en lille flok  offroad rødder (ca.1.000 mennesker) der mødes og hygger en weekend på en græsmark, og om søndagen prøver at komme på toppen af Col de Sommellier, som er det højeste tilladte offroad pas i Europa (3.000 meter over havet)

2. dag.

Så er det nu!

TET Schweiz det første stykke indtil grænsen.

Ruten går over Simplonpass, så igen er der hårnålesving, tunneler og smukke udsigter.


Dagen i dag er mest asfalt, da vi skal krydse flere store og mindre floder, men turen er fyldt med fede veje, broer, floder

og fantastiske udsigter.


På turen kommer vi forbi Castello di Vogogna, og er tiden og humøret til det, svinger vi lige forbi, men vi kommer jo til flere borge, på turen så når vi det ikke, så tager vi den næste.


Vi overnatter i Borgosesia, og skal selvfølgelig have ægte italiensk aftens mad.

4. dag.


I dag står den igen på grusveje og turen starter med at vi kører op til Rifugio Alpe Soglia.

Det sidste lange stykke er ren grusvej, flot natur og udsigt.


Rifugio betyder egentlig ly, og kan både være en lille hytte hyrderne i gamle dage kunne søge ly i, i tilfælde af dårlig vejr, men også store alpe hoteller, til både vandrere, MTB og skiløbere, og alt derimellem.


177 km blandet grus og asfalt senere er vi på Camping Grand Bosco, som er en kendt offroad camping plads, som vi bruger som udgangspunkt de næste par dage.

Her kan vi slå telt op eller opgradere turen lidt og få en campinghytte.

6. dag.


Endnu en dag med gamle fort.


Vi skal op til Fort Jafferau, som blev bombet under begge verdenskrige og det blev bestemt i Paris traktaten efter 2. verdenskrig, at fortet skulle sprænges væk, og det blev forsøgt, men fortet står stadig, eller noget af det gør.


Vi kommer også forbi Forte Föens, Forte Pramand og Forte al Seguret, men vigtigst af alt, så er der masser af grus, flotte udsigter, smukt landskab og de vildeste tunneller, bl.a. Galleria del Seguret.

Her er masser af muligheder for flotte billeder, hvis vejret er med os.

8. dag.


Søndag prøver vi kræfter med Colle del Sommeiller i 3.009 meter over vandet.

Enten helt til toppen eller til vi kommer op så sneen stopper os.

Er vi så heldige at komme helt op er der en lille sø og den smukkeste udsigt fra toppen af verden.

Fra toppen kører vi ned og henter vores bagage og triller ned igen.

På nedturen holder vi ind ved den smukke dæmning der danner bjergsøen Lago di Rochemolles.


Efter sådan en omgang trænger vi vist til en ordenlig seng, så i aften napper vi et lækkert hotel og en stor bøf.

1. dag.


Mødes ved hotellet hvor de flyvende har overnattet.

Klar til afgang kl. 9.00.

Vi har en lille tur foran os på ca. 250 km, til hvor vi kan hoppe på TET ruten.


På turen fra Geneve napper vi det første stykke langs Geneve søen og så har vi vist fortjent lidt pas kørsel, når nu vi er her. Col Du Corbier, og kan vi nå det er der flere pas på vejen, vi kan lave afstikkere til.


Vi overnatter tæt på hvor vi kan komme på TET ruten.

Her får vi en god nats søvn så vi er klar til at angribe.


3. dag.


Nu bliver det alvor, for der bliver mindre og mindre asfalt.

Altså vi varmer op til det hele store.

I dag står den på grusveje, dog ikke på hele turen, men når der er asfalt, er det de små sjove veje.


Den korte vej er omkring 110 km.

Grus og gedestier er en del længere og en del mere krævende, så derfor er der selvfølgelig mulighed for at hoppe fra i løbet af turen og nappe de store veje til hotellet.


Vi skal overnatte i den lille by Corio.

Selv om byen ikke er ret stor, skal det nok lykkes for os at finde en øl, så vi kan sludre om dagens strabasser.

Byen er indbegrebet af autentisk Italiensk landsby.

5. dag.

I dag kører vi fra Camp Bosco og tager et stykke af den sydlige TET rute og den kendte Strada Dell'Assietta.


Det meste af Strada Dell'Assietta er over 2.000 meter over havet, så her er stadig chance for sne og vinter handsker.


Vi kommer over flere pas og bjergtoppe på turen, f.eks Colle Blegier og Colle delle Finestre men kommer også til flere gamle forladte fort, f.eks Forte del Grand Serin og kan vi komme der op, kører vi til Forte del Mezzodi.


Er vi ikke trætte af gamle fort, ligger både Forte delle Valli og  Fenestrelle, lige inden vi vender snuden hjem over, men kan jo også være en kold øl på camping pladsen lokker mere.

7. dag.

Lørdag den 10. Juli begynder vi opstigningen med alt vores oppakning, for nu starter Stella Alpina.

Verdens højeste træf, på et område som blev brugt til sommerski men total ryddet af en lavine i vinteren 1980, og har stået øde hen siden.

Her har været mc træf siden omkring 1965, kun afbrudt af corona i 2020, så der er 55 års jubilæum i 2021.

Når man toppen i 3.009 m, som også er grænsen til Frankrig, om søndagen, får man lov til at købe en lille metal nål til at sætte på jakken.


Selv om vi er midt i juli, kan der være nattefrost, så sovepose, liggeunderlag og telt skal være af ordenlig kvalitet. Der kan købes mad og øl i Rifugio Scarfiotti, men det koster at slæbe helt herop, så derfor tager vi selv med fra dalen.

Mad laver vi selv på gasblus.

Dag 9.


Fra hotellet har vi ca. 80 km til Col de I'lseran som er Europas højeste asfalteret pas, med 2.764 m.

(Der står 2.770 på skiltet, men det er en fransk overdrivelse) Også en klassiker blandt mc folket.


Herfra kan vi enten tage lidt større veje eller nappe de sidste par små pas på vejen til byen Annecy.

Her ligger også Lac d'Annecy som er europas reneste sø.


I smukke Annecy nyder vi en Fransk aftensmad, inden vi napper det sidste stykke tilbage til Geneve, og en nat tæt på lufthavnen, så både flyve folket og dem der kører mc hele vejen hjem, er friske til det.



Tilmeld turen

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Turen starter søndag den 4. Juli kl. 9 i Geneve og slutter mandag den 12. juli 2020, også i Geneve.

Ekstra overnatning kan tilkøbes, så hjemturen kan klares udhvilet.


8 overnatninger og 9 vilde køredage og en tur fyldt med seværdigheder.


Inkl. hotel i delt dobbeltværelse. (sengene kan som regel trækkes fra hinanden)

Telt plads på Camping Grand Bosco (mulighed for hytte/mobilehome)

morgenmad på hotellerne og på Camping Grand Bosco.

Dansk motorcykel kørende guide.

Kun 8.499 kr.


Betaling: 2.000 kr. i depositum pr. person ved tilmelding og det resterende mindst 4 uger før afrejse.


Vælger du/I at flyve og få transporteret motorcyklerne, så letter flyveren fra Kastrup mandag den 3. juni kl. 14.20 og lander i Geneve kl. 16.15.

Passer det bedre med Billund, så er det 14.10 den 3. der er afgang.

Så du er veludhvilet og klar til at køre motorcykel dagen efter.


Ovennævnte, dog med 10 overnatninger, retur fly fra KBH eller Billund og transport af motorcykel fra opsamlings steder i DK til Geneve lufthavn og retur.

Kun 13.499 kr. i delt dobbeltværelse. (sengene kan som regel trækkes fra hinanden)

Betaling: 4.000 kr. i depositum pr. person ved tilmelding og det resterende beløb mindst 4 uger før afrejse.


Alle priser er inkl. afgifter til rejsegarantifonden.


Turen bliver lavet ved 5 deltagere.

Max transport til 9 motorcykler.


Når du/I har tilmeldt dig turen, bliver der sendt mail med info om mødetid og sted eller flytider, huskeliste, og ikke mindst betalingsinfo.


Udover skal der påregnes udgifter til brændstof, indgang div. steder, evt. bro- og vejafgifter, forplejning middag og aften.


Turen er lavet med dele fra den Italienske TET rute og disse offroad veje, kan blive spæret, af mange underlige grunde, så derfor kan ændringer i sidste øjeblik forekomme.


Turen er ikke test kørt på grund af Corona, så derfor må den vanlige stedkendthed ikke forventes, men alt er nærstuderet til mindste detalje.