Viva la France

Route des Grand Alpes og Scenic Balcony Road

Det bedste Frankrig kan tilbyde, og lidt til, på motorcykel. 

Selve ideen om Route des Grandes Alpes startede allerede i 1909 og stammer fra den franske automobil Touring Club, som ville lave den smukkeste kørerute i Frankrig, og det gjorde de.

Ruten er 730 km. lang og starter fra Geneve søen og går til Middelhavet, gennem gamle alpe landsbyer, moderne skisportsbyer, naturparker og hen over 18 af de højeste og flotteste bjergpas i Frankrig, og bl.a. det højeste pas i Europa med hele 2.764 meter over havet.


Fra passene er der de smukkeste panoramaudsigter, hvor det følels som at stå på Europas tag.

Er der overskyet, ender man på passene tit over skyerne, og kan se de høje bjergtinder stikke op over skyerne.

Fra mange af passene på den første del af turen er der udsigt til Mont Blanc, som med 4.810 meter er det højeste bjerg i Europa.

2. dag.

I dag er der tidlig afgang for den bliver høj, den står nemlig på Col de L'Iserand, som er Europas højeste asfalt pas med 2.764 m. (der står 2.770 på skiltet, men er normal Fransk overdrivelse)

Men også de kendte pas Col du Télégraphe (1.566m) og Col du Galibier (2.642). Vi kommer også til flere kendte skisports byer,

som Tignes og Val-d'Isère. Hvis tiden er til det, laver vi en afstikker til Lac du Mont-Cenis, hvor vi spiser vores frokost på terassen med udsigt over søen Lac du Mont-Cenis.


Inden vi ankommer til hotellet, holder vi ind ved Fort Marie Thérèse, som har en vild historie, som i nok skal få.


3. dag.

I dag bliver endnu en dag med højde, men også med et par afstikkere, for at få et par ekstra fede veje med, som giver en tur længde på ca. 180 km.


Vi starter hårdt ud med Col de Izoard på 2.360 m, som blandt mange er kendt som deres yndlings pas, bare kig på billedet.

Nedturen er lidt speciel, da vi kommer til Casse Déserte. Et øde "ørken" lignede landskab, der har sin oprindelse i forbindelse med dannelsen af Alperne.


Så kommer vi til dages første mulighed for en afstikker.

Vi kan køre en tur til Ceillac, hvor vi holder pause på terassen for enden af vejen, hvor vi kan nyde den smukkeste udsigt.

4. dag.

Vi starter ud med Col de la Bonette (Pas 2.715m) og laver en afstikke til toppen og kommer op i 2.802m.

En tur som af mange bliver betegnet som den smukkeste mc tur.


Mange slukker motoren på vejen ned af bjerget, for ikke at skræmme murmeldyrene væk, så vi bedre kan nyde de små dyr løbe rundt.


Vi møder ikke kun murmeldyr men også en hel militær by, som blev forladt lige efter 2. Verdenskrig.

Asfalten efter Saint Etienne de Tinée er i meget dårlig stand, men turen værd og vi lader batterierne op på terassen foran cafeen Lou Ben Manja.


Dagens frokost indtager vi på Auberge du Moulin, i Roubion.

5. dag.

Igen en dag med mulighed for afstikkere, så turen kan kortes af eller forlænges, alt efter lyst og tempo.

Allerede efter ca. 50 km, holder vi ind i Gilette og får en kop kaffe på Bar des Chasseurs, hvor vi fra terassen har en smuk udsigt over Var dalen.


Herfra kører vi videre til op over Col St-Martin (1.503m)

I St-Martin de Vésubie skal vi huske at tanke, så vi er klar til en velfortjent tur over det kendte Col du Turini (1.607m).

På toppen spiser vi på les 3 vallées, og her skal vi huske at have deres lækre blåbær tærte til dessert.


Fra toppen kan vi tage en lille rundtur, kaldet Authion loop, hvor der er de smukkeste udsigter. (+30 min)


Vi overnatter i Sospel, ca. 40 km fra Col du Turini.

7. dag.

Når vi er så tæt på bliver vi nød til at køre til Gorges du Verdon, det Franske Grand Canyon.

Det er en smuttur på +180 km, men det hele værd.

Gorges du Verdon er den dybeste kløft/slugt i Frankrig og den største i Europa. Gorges du Verdon er over 100 km lang, så ikke det hele vi ser.


Vi starter ud med at køre til Monaco, og får en tidlig formiddags kaffe. Vi kommer både til kasino pladsen, tunnelen under Fairmont hotel og omkring havne fronten, som er en del af den klassiske formel 1 banen, der er går gennem byen.

Vi holder pitstop i Nice og Cannes, hvor badebukserne skal være pakket øverst, så vi kan hoppe i middelhavet.

Vi skal overnatte ved den nederste sø i Gorges du Verdon i byen Sainte-Croix-du-Verdon, hvor der også er en lækker badestrand.

9. Dag.

I dag har vi en lang tur foran os.

Vi har et "transport" stykke op til de fantastiske veje i Vercors, men det er det værd.


Vi skal køre Bourne gorges, Rousset pas og det berømte Combe Laval, som også hedder The scenic balcony road.

Og hold nu op en vej vi slutter turen af med!


Herfra  kommer vi til Grenoble, hvor vi tager motorvejen til Chambery og hele vejen til Annecy, hvor vi tager turens sidste måltid, i byen ved den reneste sø i Euorpa, Lac Annecy.

I alt 400 km, men en del er motorvej, så en lang dag i sadlen.


Fra Annecy er det direkte i lufthavnen for dem der skal flyve hjem, eller slutter turen i Annecy.


Alt i alt, det bedste af Frankrig.


Det højeste pas i Europa og byerne Cannes, Nice, Monaco, Geneve og den smukke Verdon kløft.

I Frankrig burde det også være muligt at få lidt lækker mad, både når vi holder ind om aftenen og til middag, når vi holder ind i de små hyggelige landsbyer.  


Vi mødes i Geneve, og igen på denne tur er der mulighed for fly til Geneve og transport af motorcyklerne, så de står klar når du lander. Vi starter blidt ud med at følge Geneve søen og nyde den smukke grænse sø mellem Frankrig og Schweiz,  inden løjerne begynder.

1. dag.

Afgang kl. 9 fra hotellet ved lufthavnen, hvor vi følger Geneve søens bred til Thonon les Bains, hvor Route des Grandes Alpes og dagens tur på 147 km begynder.

Vi kommer i dag over flere pas. Det højeste på 1.657 m men det mest kendte er nok Col de la colombière på 1.613 m.

Col de la colombière er måske ikke så højt, men rigtig smuk.


Vi spiser frokost i La Clusaz, og er der plads, gør vi det på La Ferme, hvor farmer burger og tiramisu kan anbefales.

Er vi tidlig fremme ved hotellet i Beaufort, kan vi trille en rundtur til de 3 dæmninger og se stedet hvor Englænderne under 2. verdens krig kastet det største antal våben ned til La Resistance og som bonus er der en fantastisk udsigt til Mont Blanc.


Er humøret og tiden til det (+ 1 time) så laver vi endnu en afstikker til Lacets de Montvernier.

Vejen der ligner at man har tabt kogt spaghetti.


Herfra er det bare til hotellet.

Hotellet ligger i den gamle by, bag den gamle ring mur, og er det sted i byen der har den sidste strejf af solnedgangen.


I Briançon er der masser af muligheder for at nyde det Franske køkken og måske en aften øl eller drink mens dagens mange højde meter trænger ind under huden.

 

Vi kommer til Maison du Roy, byen som af Louis XIII, blev gjort skattefri, hvis de til gengæld hjalp rejsende med at passere Guil gorges.


Det er nogle helt fantastiske smukke slugter.

Nu napper vi en frokost i Vars Sainte-Marie på La Vieille Auberge´s terasse, hvor der er lækkert lokal mad på menuen.


Så er der 2 mulige afstikkere. Den første går ned til Col de Vars, hvor der ligger et lille motorcykel museum eller over den imponerende bro Le pont du Chatelet, måske begge (+2 timer)


Vi skal overnatte i Jausier på et "biker" hotel, men lige inden vi køre ind i byen, skal vi kigge op, for her ligger Fort Tournoux og Fort de Roche La Croix, som har historie fra både 1. og 2. Verdens krig.

Fra Roubion laver vi endnu en lille afstikker til Gorges du Cians, som ligger i nogle røde klipper, hvor vi stopper ved både Grande og Petite Clue tunnel og går en tur på de fantastiske ældgamle stier i slugterne.


Herfra kører vi til Guillaumes, hvor vi igen har mulighed for en afstikker (+1 time og 15 min) til Col de la Cayolle. Vejen op til passet er fin, men på nedkørslen er asfalten knap så god, så derfor er det muligt at vende på toppen og køre samme vej ned igen.

Vi kommer nu til Guillaumes, hvor vi igen kan tage en afstikker, denne gang til Gorges du Daluis, en smuk tur med masser af tunneler og broer igennem de vilde røde klipper, hvor vi ender i Pont de Berthéou.


Vi overnatter i Puget-Théniers, hvor vi spiser på det hyggelige torv i byen.

6. dag

Så er der hvile/fri leg dag, men er der lyst til mere, kan vi tage en 2 timers rundtur, kaldet The Nice hinterland, hvor vi kommer til Col de l'Orme, Col de l'Ablé og ikke mindst Col de Braus(se billede)

Ellers er der 28 km til Monaco, hvis der er medbragt jakkesæt og man har lyst til kasino, en rundtur i byen eller køre formel 1 banen rundt.

Fra Sospel er der kun 18 km til middelhavet, hvis nogen skulle have lyst til at bade.

I Sospel, som er en ret turistet by er der selvfølgelig også mulighed for bare at slentre en tur gennem byen, tage på fortovs café eller tage op og se Fort Saint Roch, som er et 2. Verdenskrigs museum med kanoner og det hele.

Der er nok af muligheder.

Vi spiser i byen og får en god nats søvn, inden vi i morgen kører nord på.

8. dag.

I dag skal vi ende i Chorges, hvor vi skal sove.

Her er der 2 muligheder. Hvis nogen mod forventning skulle have fået nok af fede veje, alpepas, smukke udsigter, så er der den lige vej.

 

Den anden mulighed er endnu en smuk slugt, Gorges du Daluis og videre til Col de la Cayolle.

Herfra kører vi videre til den kæmpe Serre-Ponçon sø og dæmning.

1.272 km3 vand er dæmmet op her og søen er 90 m på det dybeste sted.

Vi kører over broen og nyder udsigten.


Vi spiser aftensmad i Chorges på Brasserie des Alpes, efter 260 smukke km.

 
 
 
 
 
 
Ja tak
 
Ja tak
 
 
 

Tilmeld Frankrig turen.

Tur start i Geneve om morgenen torsdag den 8. september 2022.

Slutter om eftermiddagen fredag den 16. september 2022.

9 køredage i smukke Frankrig.


Når du/i har tilmeldt dig/jer turen, bliver der sendt mail med info om mødested i Geneve eller flytider, huskelister og ikke mindst betalingsinfo.


Inkl. hotel i delt dobbeltværelse (sengene kan normalt trækkes fra hinanden) morgenmad og dansk motorcykel kørende guide.

Kun 9.999 kr.

Tillæg for enkeltværelse.

Bagsæde passagere: kun 5.999 kr.

Betaling: depositum 2.999 pr. person ved tilmelding og det resterende senest 4 uger før afrejse.


Overnævnte tur med retur fly KBH-Geneve og transport af motorcykler fra opsamlings steder i DK til Geneve lufthavn og retur.

Kun 14.999 kr. i delt dobbeltværelse (sengene kan normalt trækkes fra hinanden)

Tillæg for enkeltværelse.

Bagsædepassagere: kun 9.999 kr.

Betaling: 3.999 kr i depositum ved tilmelding og det resterende senest 4 uger før afrejse.


Udover de opgivet priser skal der påregnes udgifter til brændstof, div. bro- og vejafgifter, museer, forplejning middag og aften.


Alle priser er inkl. afgifter til rejsegarantifonden.


Turen bliver lavet ved 5 deltagere.

Max transport til 10 motorcykler.

Lidt billeder fra Frankrig