Mille Miglia

Mille Miglia

Kaldet verdens smukkeste racerløb

Siden 1977 er racet kørt som Mille Miglia Storica, med biler fra før 1957, som har været tilmeldt det oprindelige race.

Som en storslået afslutning på vores rundtur, skal vi nyde når de starter og kører ud af Brescia, som de gjorde dengang.


Jeg har lagt ruten, så det er det bedste fra løbsruterne fra ´38, ´49, ´54, ´57 og 2021

Vi er her jo for at se- og opleve noget, plus vi skal have de bedste veje.

Vi kommer til byer som Verona, Rom, Pisa, Rimini, Bologna, Parma og selvfølgelig Modena, hvor vi skal besøge Ferrari og Ducati museet. På turen støder vi også på det italienske motorcykel museum og selvfølgelig Ducati museum. Turen går også forbi Imola banen og hen over Appeninerne, som Ferrari brugte til at testkøre bilerne, på offentlige veje, i gamle dage. Vi holder en "hviledag" i Rom, så vi får set lidt af denne smukke by, når vi nu er her.

Alt i alt det bedste af Mille Miglia og Italien.

2. dag.

Godt ske turen til Vernazza var god, men turen herfra og tilbage til ruten er helt fantastisk og sikke udsigter.

Vi kører nærmest på en vej hugget ind i klippen, nogen steder med 800 m lodret ned, med udsigt til Middelhavet.


Nu kører vi til Pisa og får en frokost pizza på torvet ved siden at verdens mest kendte byggesjusk, men flot er det og når vi nu er her, skal vi da se det.

Køen for at komme ind i tårnet er som regel lang, så vi må nøjes med et billede udefra.


Vi skal videre syd på til San Vincenzo.

Byen ligger ud til middelhavet, så en aften dukkert oven på en varm dag i sadlen, er fortjent. Her er lidt turistet, men også mulighed for lækker mad og god vin.

4. Dag.

Så der fri/hvile dag i Rom.


Her er masser at se, men trænger man bare til at sidde en hel dag på en fortovs café og drikke espresso, så er det i dag.


Der er planlagt en rundtur til Coluseum, og slentre en tur rundt og se alle ruinerne der ligger rundt om.

Ikke langt fra Coluseum ligger Ceasars tempel, som vi også lige vender.

Om eftermiddagen tager vi til den Spanske trappe og Peterskirken.

Normalt er der voldsom lang kø, men kan vi nå det skal vi ind, ellers finder vi en lækker resturant og får noget lækkert aftensmad.


Efter aftensmaden skal vi hen og se Trevi fontænen.

6. Dag.

I dag kører vi ca. 200 km. på ruten fra ´38, og vi skal ende dagen i Modena.


Dagens første stop er på Imola banen, hvor vi skal omkring en skulptur af Ferrari F40 der er kastet oven på hinanden, i en bunke, ved hovedindgangen.


Herfra går det videre til Bologne, hvor vi skal på Ducati museet. Sidste indgang er kl. 15, så eftermiddagskaffen, må vi tage bagefter.


Vi kører på hovedvejen ved siden af motorvejen, men kommer vi efter programmet, napper vi et stykke med motorvej.


Vi overnatter i Modena, så vi er klar til Ferrari museumet i Maranello åbner kl. 9.30

8. Dag.

I dag bliver alle bilerne samlet på Piazza della Vittoria, hvor jeg arbejder på, at vi kan få lov til at komme ind og se bilerne, inden racet starter.


Der er et stykke fra Piazza della Vittoria til Viale Venezia, hvor starten går fra, så vi skal ud og spadsere lidt.


Kl. 14 kører den første bil fra start og kl. 17 stikker den sidste af.

3 timer med den ene smukke bil efter den anden, og de har travlt og en lang tur foran sig, så de får noget gas, som de skal have og som de fik, da de deltog i det orginale løb.


Så er det sidste aften og overnatning, inden det igen går hjem af.

Mille Miglia-1.000 mil racet på italienske landeveje og gennem både store og små italienske byer.

Løbet bliver kaldt verdens smukkeste racerløb, og det er ikke uden grund.

Smukke landskaber, smukke byer og de smukkeste biler.

Racet blev kørt i alt 24 gange fra 1927 til 1957

(afbrudt af 2. verdens krig).    

I det sidste race i 1957 vandt Piero Taruffi i en Ferrari, med en gennemsnitsfart på 162,62 km/t og det blev enden på det oprindelige Mille Miglia race.

Det blev betragtet som værende for farligt, efter 2 forskellige ulykker i 1957 racet, hvor der i alt blev dræbt 9 tilskuere og 3 deltagere.

Da racet var størst, anslås det, at der var 5 millioner tilskuere.

Til sammenligning var der i hele 2018, ”kun” 4 millioner tilskuere, i alt, til alle formel 1 løbene verden over.

1. Dag.

Vi starter ud med noget at ruten fra 1949 og kører fra Brescia.

Første by på ruten er Cremona, men vi venter og tager en kop formiddags pause i Piacenza.


Frokosten spiser vi på torvet i Parma, det bliver næsten ikke mere Italiensk.


I stedet for at køre hele vejen til den orginale rutes første

overnatnings stop, Livorno som vi kommer til i morgen, drejer vi fra og kører til Vernazza, som er en del af Cinque Terre(de 5 byer)

Vernazza er meget kendt for sin charme og skønne naturlige havn og strand, som ligger i en lille bugt omgivet af høje klipper. Byen er bilfri, så vi låser cyklerne fast og tager shuttlebussen ned til byen.

Her finder vi en lækker restaurant med udsigt til Middelhavet og spiser aftensmad. Her er også tid til en tur i vandet.

3. Dag.

I dag skal vi til Rom. Turen er ca. 260 km, men med det smukke Middelhav på vores højre side, hele vejen.

Badebukserne skal ligge øverst i tasken, for det er tiltrængt at blive kølet lidt ned i løbet af dagen.


Vi holder stop og nyder udsigterne, naturen og en Italiensk kaffe på en fortovs cafe.

En lækker frisk pasta til frokost og er man til fisk, får man det ikke friskere end her.


Det sidste stykke af dagens tur, blander vi lidt fra 2021 ruten ind, for vi skal jo huske at vi er kommet for at køre motorcykel, og vi vil jo gerne have de fedeste veje, så lad os komme lidt op i bakkerne hvor det svinger. På turen kommer vi gennem national parker og forbi flere gamle smukke borge.

Italien kan altså noget med borge og udsigter.

5. Dag.

Så er det tilbage i sadlen, for i dag skal vi krydse Italien.

Vi er tilbage på ruten fra ´47, for igen skal vi huske at vi er her for de fede veje. Vi har 290 km. foran os, og de fleste i national parken Monti Sibilini.


Det er en lang og smuk tur, men vi gør frokost stop ved Ponte delle Torri, en høj og 230 m lang bro fra den 14 århundrede der forbinder 2 borge.


Inden vi kommer til hotellet slutter vi af med Scheggia Pas (632m), så der mc hygge med lidt hårnåle sving. Passet er grænsen mellem de centrale og de nordlige apenniner.


Vi overnatter i Pesaro, hvor der nu er mulighed for at komme en tur i Adriaterhavet og gå en tur forbi den gamle borg i byen.

7. Dag.

Vi starter ud med Ferrari museet.

Her står et par af de gamle racerbiler fra dengang det oprindelige Mille Miglia blev kørt og den Enzo håbede på at vinde.


Fra Maranello køre vi på ruten fra ´21 og mod Verona, hvor vi får frokost på torvet ved Arena de Verona, som er lige som colosseum i Rom.


Næste stop på ruten er en lille afstikker, for vi kører lige syd for Garda søen og Sirmione, så vi drejer op og får eftermiddagskaffe ved borgen som adskiller den halvø, som Sirmione er.


Her fra er det til Brecia, hvor vi skal ud og spise aftensmad.

Vi skal være klar til i morgen, hvor det hele starter.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tilmeld til turen

Tur start i Brescia onsdag den 5. Maj.

Slut den 12. Maj.

8 dage og +1.600 km i smukke Italien.


Når du/i har tilmeldt dig/jer turen, bliver der sendt mail med info om mødested i Brescia, huskelister og ikke mindst betalingsinfo.


Inkl. hotel i delt dobbeltværelse (sengene kan normalt trækkes fra hinanden) morgenmad og dansk motorcykel kørende guide.

Kun 8.999 kr.

Pris som bagsædepassagere 7.499 kr.

Betaling: 1.500 kr. i depositum ved tilmelding og det resterende mindst 4 uger før afrejse.


Tillæg for enkeltværelse.


Overnævnte med retur fly København-Bergamo eller Billund-Bergamo og transport af mc til lufthavnen.

Kun 13.499 kr.

Pris som bagsædepassagere 9.999 kr.


Udover de opgivet priser skal der påregnes udgifter til brændstof, div. bro- og vejafgifter, museer, forplejning middag og aften.


Alle priser er inkl. afgifter til rejsegarantifonden.


Turen bliver lavet ved 5 deltagere.