Pyrenæerne

Pyrenæerne

På tværs af de smukke Pyrenæerne.

Route des Cols des Pyrénées.

Lige som Route des Grande Alpes, findes også Route des Cols des Pyrénées, dog er ruten ikke helt så berømt, men bestemt også helt fantastisk!

Route des Cols des Pyrénées er 942 km, går fra Atlanterhavet til Middelhavet over 34 fantastiske pas og 15.937 højde meter, og det er kun op af, og det er kun på den Franske side, af Pyrenæerne.

Ruten er udvidet lidt, så vi tager hele ruten, plus pas på den Spanske side, og så kører vi selvfølgelig igennen Andorra.

De bedste pas i Pyrenæerne, i alle 3 lande, Atlanterhavet og Middelhavet, på samme tur, så vi ender på ca. 1.500 km og ialt 68.000 højde meter, når vi ligger op og ned sammen.

Turen starter og slutter i Toulouse lufthavn.

Så også på denne tur er der mulighed for fly og transport af egen motorcykel. 

2. dag.

Vi vender Atlanterhavet i ryggen, og begynder vores tur, gennem de smukke, vilde og rå Pyrenæer, mod Middelhavet.

Dagens tur er ca. 260 km, og sikke nogle pas vi kommer over. Der er fantastiske udsigter og fede sving, hele vejen.

Allerede 1. dag, laver vi en lille afstikker fra ruten. Der er et par pas, vi skal have i bogen.

Vi tager de 6 første pas, fra ruten, udover det drejer vi ind i Spanien og napper Roncesvallespasset, og 6 små pas i Frankrig, som jeg har lagt ind. I alt en dag med 15.324 højde meter.

Vi skal sove i nærheden af Larrau, hvor vi, hvis vi ikke har fået sving nok, kan smutte endnu en tur over grænsen til Spanien, som går over Port de Larrau (1.615m), hvor også Tour de France har kæmpet, for at komme over dette smukke pas.

4. dag.

Vi skal i dag over endnu et kendt og berygtet pas, fra Tour de France, nemlig Col du Tourmalet, der med sine 2.115 meter tager pusten fra de fleste.

I dag ligger passene, som perler på en snor, så vi får sat flueben ved flere smukke og fantastiske pas i dag.

Vi tager også i dag en afstikker, men bliver på den Franske side, men når alligevel over 14.500 højde meter, på kun 222 km, så heller ikke i dag, kører vi mange vandrette meter.

Udover Col du Tourmalet, kommer vi over f.eks. Col de Peyresourde og Col de Portet-d'Aspet.

Igen en køredag, hvor turen, passene, udsigterne og især alle de fantastiske sving, er seværdigheder nok i sig selv.


6. dag.

I dag skal vi igennem 3 lande og 5 grænseovergange.

Vi starter fra Andorra, og ind i Spaninen igen.

Fra Spaninen skal vi tilbage til Frankrig.

I Frankrig ligger Llívia, som er en lille Spansk enklave, med 1.581 indbyggere, 1,62 km. fra grænsen til Spaninen.


I Spaninen skal vi over et par pas, inden vi igen krydser grænsen, og kører tilbage til den oprindelige Route des Cols rute.

De højeste pas er kørt, men udsigterne er stadig smukke, svingene er gode ,og der går ikke længe, før vi fra toppen af passene, kan begynde at spotte Middelhavet.

I dag skal vi slutte i Narbonne, 282 km og lige over 6.000 højde meter. I Narbonne er det muligt at bade i Middelhavet.

1. dag.

Fra Toulouse lufthavn til Ciboure er korteste rute 324 km, så dagen, er lidt en transport dag.

Passer tiden, tempoet og humøret, tager vi en omvej, og napper et par pas, på vejen mod Atlanterhavet.

Der er pas nok at vælge imellem. B.la. Col de Soulor, Col d'Aubisqe og mange flere. Det er bare at vælge, hvis tiden er til det, for ved at humøret, er tilpas og fede veje:-)


Når vi lander i Ciboure, kan vi se Fort de Socoa, dybbe tæerne, eller hel kroppen i Atlanterhavet, inden vi sådan rigtig starter på Route des Cols des Pyrénées.

Der er også mulighed for et lækkert aftensmåltid, en gå tur på havnen eller bare nyde udsigten, til Atlanterhavet, inden vi tager hul, på Route des Cols des Pyrénées.

3. dag.

I dag krydser vi 3 pas fra den oprindelige rute, men slår også en sløjfe ind i Spanien igen, og får sat ekstra pas på listen.

Lidt kultur bliver det også til, når vi holder ind ved den smukkeste tog station i Spanien.

Stationen har tidligere været den 2. største i Europa, med en længde på 241m og 365 vinduer(et til hver dag i året).

Under krigen, blev stationen brugt til transport af nazi guld. Siden 70'erne har stationen stået forladt, men skulle nu, være under ombygning til hotel.

Vi kommer i dag bl.a. over Sumport passet og

Col d'Ichère, og ender på næsten 10.000 højde meter.

Så en dag med mulighed for Spanske specialiteter på menukortet.

Vi skal sove i Spanien, i nærheden af den smukke Spanske Sø, Embalse de Bubal. 

5. dag.

I dag er også en pas-dag.

Nu skal vi have krydset af ved lidt flere pas, fra den originale rute, men en lille afstikker til Andorra.

I dag når vi "kun" tæt på 15.500 højde meter, men sikke nogle meter, og det er på kun 275 km. så det går op og ned, hele ruten.

I Andorra, napper vi også et par pas, når vi nu er her.

Vi overnatter i Andorra, som er en selvstændig "micro" stat, på kun 468km2, og som ikke er medlem af EU.

Andorra er det 16. mindste land i verden, målt i størrelse og den 11. mindste målt i indbyggere, men under 80.000 indbyggere.

Hovedstaden, Andorra La Vella, er Europas højeste beliggende hovedstad, med 1.023 meter over havet .

7. dag.

I dag skal vi tilbage til Toulouse og lufthavenen.

Der er ikke noget, som at bade i Middelhavet, så dagen skal måske startes ud med at hoppe en tur i bølgen blå, inden vi igen vender snuden, ind i landet og tilbage mod Toulouse.


Hvis vi kan få piloterne til at flyve på det rigtige tidspunkt, så napper vi et par pas, på vejen mod Toulouse, ellers er det, den lige vej til Toulouse, som er mest motorvej.


Dagens tur er ca. 175 km. 


 
 
 
 
 
 
Ja tak
 
Ja tak
 
 
 

Tilmeld turen

Turen er planlagt til at starte i Toulouse, når flyet lander tirsdag den 9. maj 2023 kl. 10.50.

Og slutter igen mandag den 15. maj 2023 kl. 11.15 i Toulouse lufthavn.

(som flytiderne ser ud pt. men de kan ændres)

7 dage i de fantastiske Pyrenærer.


Når du/I har tilmeldt dig turen, bliver der sendt mail med info om møde tid og sted eller flytider, huskeliste, og ikke mindst betalingsinfo.


Udover det skal der påregnes udgifter til brændstof, div. bro- og vejafgifter, forplejning middag og aften.


Inkl. hotel i delt dobbeltværelse, (sengene kan som regel trækkes fra hinanden) morgenmad og dansk motorcykel kørende guide.

Kun 10.999 kr.

Pris som bagsædepassager 5.999 kr.

Betaling: 2.999 kr. i depositum ved tilmelding og det resterende mindst 4 uger før afrejse.


Overnævnte med retur fly fra KBH og transport af motorcykel og bagage fra opsamlings steder i DK til Toulouse lufthavn og retur.

Kun 15.999 kr. i delt dobbeltværelse. (sengene kan som regel trækkes fra hinanden)

Pris som bagsædepassagere 8.999 kr.

Betaling: 3.999 kr. i depositum, pr. person, ved tilmelding og det resterende beløb mindst 4 uger før afrejse.

Læs mere om transport og opsamling af motorcykler her.


Alle priser er inkl. afgifter til rejsegarantifonden.


Turen bliver lavet ved 5 deltagere.

Max transport til 10 motorcykler.