Alle ture kan bookes som grupperejser, klubture, firmaarrangement, salgs- eller reklameture.
Ikke alle pas i Østrig, Italien og Schweiz, men det er tæt på!
Til gengæld er det alle de bedste pas.
Alle passene er prøvekørt, og endda nogle af dem i snevejr, for at kunne ligge den bedste rute, så her er der ikke mange "spild" km lige ud, men kun ren serpentiner nydelse.
Turen går selvfølgelig over klassikere som Stelvio, Grossglockner, Passo Sella, Skt. Gotthard, Silvretta hochalpenstraße, San Bernardino osv osv osv.
Men selvfølgelig også over små ukendte, men utrolige og fantastiske motorcykelpas.
Denne tur har så mange pas, hårnålesving, byer og grænseovergange, at det kun bliver en let gennemgang af ruten, ellers ville det kræve en hjemmeside mere, for at få plads ;-)
Vi starter ud i München og kører et par pas, men topper den af med at køre den gamle smugler rute over Timmelsjoch, hvor der på toppen er mulighed for at komme på verdens højeste beliggende motorcykel museum.
De har også både biler og snescootere på museet, og for dem der ikke vil med på museet, er der liggestole på restauranten ved siden af eller små hyggelige gå ruter i bjergene.
Vi har første overnatning mellem Merano og Stelvio, hvor der efter den italienske pasta er mulighed for at smage en lækker lokal Grappa (Italiensk snaps)
Så bliver det Passo Gavia, som er Italiens 2. højeste pas, og som også har været med i Giro de Italia flere gange. Passet er så højt, at de i 2019 måtte omlægge ruten, da passet stadig var lukket pga. sne.
Vejen over Gavia er fantastisk smuk, men også rimelig smal, så her skal vi passe ekstra godt på modkørende i de smukke, men skarpe og uoverskuelige sving.
Sidste pas på dagen er Mortirolo. Med 1.862 meter over havet er det ikke et af de højeste pas, men stadig frygtet blandt dem uden motor på cyklen.
Efter Mortirolo passet, er det vist tid til at finde lækker italiensk aftensmad, måske en enkel Grappa og en god seng at få ladet batterierne op i.
Dette sker i Tirano, lige på grænsen til Schweiz, efter 223 vilde, fantastiske og smukke alpe km.
Lige nord for Andermatt holder vi ind og ser Devils Bridge og er tiden og vejret til det, kører vi op til en bunker fra 2. verdens krig.
Efter Schweiz kører vi igennem Liechtenstein, bare for at få 2 grænseovergange mere på listen.
Lige efter kommer vi til en østrigsk klassiker, nemlig Silveretta-Hochalpenstrasse.
Vi skal igen krydse grænsen mellem Italien og Østrig.
Denne gang bliver det over Grossglockner, som er 48 km lang, og 10 km af dem ligger i over 2.400 meters højde.
Højeste punkt på vejen er 2.504 meter over havet.
Grossglockner er en klassisk alpin motorcykelvej, og det er helt sikkert ikke ubegrundet.
Det er med at nyde Grossglockner, da snakken i Østrig, går på at forbyde forsille køretøjer, om få år, på Grossglockner.
Her fra går det over endnu en del pas, b.la Achen pass og forbi Achensee, som er den højeste beliggende sø i alperne, inden vi igen er i München.
Turen er på over 2.000 km, så med omkring 250 km om dagen, så er oplevelseskontoen vist også fyldt op.
Vi skal over Italiens højeste og 2. højeste pas og vende det højeste pas i Schweiz, så en dag der svinger.
Vi starter med en klassiker inden for bjergkørsel, og en af mine personlige favoritter, nemlig mægtige Stelvio.
Passet rager 2.757 meter over havet, og opkørslen strækker sig over 48 fantastiske hårnålesving og 1500 højdemeter.
Det fantastiske bygningsværk, som vejen over passet er, blev påbegyndt i 1820 og gjort færdig 5 år efter, og er stadig lige fantastisk, så mange år efter.
Vi kører ned mod Bormio, men et stykke ned af vejen, drejer vi fra, og kører ind i Schweiz og kører over Umbrail passet, som er det højeste i Schweiz. Bare lige en tur ned i dalen og vende, også tilbage til nedkørslen på Stelvio, med masser af sving, tunneller og smukke vandfald.
Så kan vi krydse Stelvio og Umbrail pas af på listen :-)
Så bliver det dejlige Schweiz, som er fyldt klassikerene, som bl.a. Berninapass, Maloja, San Bernardino, Lukmanier, Furka, Grimsel, Nufenen, Sankt Gotthard, Klausen og mange mange flere. Schweiz er pas efter pas.
Når vi skal over Sankt Gotthard, tager vi den helt gamle vej, som er belagt med brosten. Ikke en tur vi tager for at race i hårnålesvingene, men sjovt at prøve, og en rigtig flot historisk tur.
Hotellet på billedet ligger, som kan ses, midt i et hårnålesving og har været med i James Bond Goldfinger og var Sean Connerys stam hotel i alperne. Det er desværre lukket og forladt, men stadig en seværdighed. Lige overfor ligger en gletcher, hvor der er lavet en tunnel under, så man kan komme under isen og gå en tur
Der er flere seværdigheder i Schweiz, som vi holder ind ved.
Fra Østrig og ind i Italien tager vi denne gang Reschen pas, og holder ind ved den kunstige sø, hvor kun et kirketårn står tilbage, som bevis på, at der inden søen, lå 3 landsbyer.
Her fra går det mod Dolomitterne. Turen går selvfølgelig over en del pas på vejen.
Dolomitterne er voldsomme rå og golde, men dog utroligt smukke bjerge.
Sella massivet ligger majestætisk med 3.151 meter over havet. Her blev filmen Cliffhanger optaget pga. de rå men smukke bjerge.
Det højeste pas i Dolomitterne er Passo Sella med 2.218 meter over havet.
Turen over Passo Sella er helt fantastisk smuk med nogle dejlige hårnålesving.
Tilmeld turen.
Tur start i München mandag den 22. maj, 2023 (aflyst pga sen oplukning af pas) og slutter lørdag den 27. maj 2023 i München.
Og igen Mandag den 19. juni og slutter lørdag den 24. juni. (fly og transport udsolgt)
6 fantastiske køredage med de bedste, højeste og smukkeste alpe veje.
Turen er ikke 100% fastlagt, da bjergene er høje, og vi risikere dårligt vejr, cykelløb, og af andre grunde ændret lukkedage i passene.
Når du/I har tilmeldt dig/jer turen, bliver der sendt mail med info om mødested i München eller flytider, motorcykel opsamlings steder eller motorcykel leje, huskelister og ikke mindst betalingsinfo.
Inkl. hotel i delt dobbeltværelse (sengene kan normalt trækkes fra hinanden) morgenmad og dansk motorcykel kørende guide.
Kun 7.999 kr.
Tillæg for enkelværelse.
Bagsædepassager: 3.999 kr.
Betaling: 2.999 kr i depositum, pr. person, ved tilmelding og det resterende senest 4 uger før afrejse.
Overnævnte tur med retur fly KBH-München og transport af motorcykler fra opsamlings steder i DK til München lufthavn og retur.
Kun 11.999 kr. i delt dobbeltværelse (sengene kan normalt trækkes fra hinanden)
Tillæg for enkelværelse.
Bagsædepassager: 6.999 kr.
Betaling: 3.999 kr i depositum, pr. person, ved bestilling og det resterende senest 4 uger før afrejse.
Læs mere om transport og opsamling af mc, her.
Udover de opgivede priser skal der påregnes udgifter til brændstof, div. bro- og vejafgifter, museer, forplejning middag og aften.
Alle priser er inkl. afgifter til rejsegarantifonden.
Turen bliver lavet ved mindst 5 deltagere.
Max transport til 10 motorcykler.