.

Så der alpe tur i egen bil, over de højeste, fedeste og kendte pas, selvfølgelig med pitstop på toppen og andre fede steder, så der kan tages billeder, både med og uden bilen. Især på toppen af Stelvio skal der tages billeder.

Stelvio blev i 2007 af Top gaer kåret som den bedste køre vej. Se afsnittet her.


Turen flyder over af de bedste hårnålesving, køreoplevelser, lækre hoteller, ferarri museum og fantastiske resturanter og kørsel langs middelhavet.


Skal det være ekstra let og luksus, er der mulighed for transport af 8 biler og flyve fra enten Billund eller København.

Så bliver det ikke bedre eller letter.

Efter den kæmpe oplevelse, som Stelvio er, tager vi en overnatning i Bormio.

Bormio er en lille by med kun 4.100 indbyggere men kendt fra årligt at være med i VM alpin kalenderen.

Vi skal sove på 


Ikke ret langt fra hotellet ligger en lille lækker resturant, hvor vi kan få autentisk Italienske specialiteter men også en stor bøf, hvis man har mere brug for det.


Er lysten til det, kan vi efter maden gå op og prøve en Braulio, som bliver lavet her og serveret på en lille bar.

Tidligere har de også på baren brygget en øl opkaldt efter Stelvio passet. Bierra Stelvio.

Desværre er bryggeriet lukket.

Dagens sidste men helt og aldeles vilde tur, bliver op til hotellet.

Turen foregår i en smal slugt både med hårnålesving, små broer, veje der er bygget ind under klipperne og ikke mindst fantastiske udsigter udover Garda søen.

Her er så smalt at der flere steder er lyskryds, så modkørende også kan komme forbi.


Hotellet ligger med udsigt til den smukke Garda sø og har den lækreste terrasse der er bygget ud over klippen afsatsen.

Herfra er der 350 m. lodret kig ned til Garda søen og den nærmest lodrette klippevæg der er omgiver Garda søens nordvestlige del.


Ikke noget for de højdeskrække, men sikke en udsigt.

4. dag.

Modena!


I modena skal vi bo på det lækre hotel, 

Og her er der fri dag/fri leg.

Her er der masser at kigge på og besøge.

Ferarri- Enzo Ferarri- Lamboghini- Maserati-(privat ejet, Panini) og Pagani museum.

Ellers er der Ferraris egen testbane, Fiorano, med mulighed for en test tur.

Ved Ferrari museet kan man købe en tur på offentlig vej i en Ferrari, hvor man selv køre.


Vil man ud og køre en tur selv, kan der også køres en tur i bertone passet, hvor Ferrari testkørte deres biler på offentlig vej i gamle dage.

6. dag.

Fra Cinque Terre følger vi middelhavet til Sestri Levante, hvor vi lige napper en kop kaffe i byen som H. C. Andersen besøgte og forelskede sig i, i 1833.


Frokost i Genova, hvis vi gider ind og slås med de lokale om p-pladserne.


Fra Genova er der ca. 170 km til Monza banen.

Her er der fri leg. A7 motorvejen, går direkte, men ellers er der mulighed for Bocchetta pass og det kæmpe store forte di Gavi, men efter Forte di Gavi er vi nød til at tage motorvejen for at komme til Milano.


Vi skal bo tæt på tæt på centrum, så der er muligheder for gode resturanter, shopping, kultur eller tage en tur ud og se Monza banen.

1. dag.

Turen startet i München lufthavn, hvor vi tager første overnatning, så vi er udhvilet til turen.

Bilerne der er blevet transporteret, står og venter på os, når morgenmaden er indtaget, og så er det afsted.

Vi starter ud med at køre gennem München for at komme til Garmisch partenkirchen og tures første pas, Fernpas, hvor vi stopper op for at få en kop kaffe og nyde udsigten.


Her fra køre vi over Reschenpass, som er grænsen til Italien.

Her gør vi selvfølgelig stop ved den oversvømmede kirke.

Tårnet blev fornylig renoveret for 700.000 euro, ikke at det kan ses, men der var åbenbart fugt i soklen.....

Så bliver det mægtige Stelvio. Europas 2. højeste pas med 2758 m og 48 fantastiske hårnålesving.

En vild køreoplevelse, som skal kryses af på bucketlisten.

2. dag.

Fra Bormio tager vi endnu et par Giro di Italia klassikere.

Alt efter hvad vejret siger, bliver det enten Gavia eller Mortirola pas vi starter med, men derefter er det Passo del Tonale og Passo Duron.

Vi kommer også igennem flere kendte skisports byer på vejen.


Vi holder ind og får frokost ved den smukke sø Largo Di Tenno, som nærmest opstod over natten pga. et stenskred omkring år 1100, som blokerede for floden Rí Sec.

Søen er utrolig klar, rigtig smuk og der kan bades, hvis tiden og lysten er til det.

Et dejligt sted at nyde en frokost og måske en ægte Italiensk kaffe.

(billedet er taget med mobil og uden nogen form for filter eller snyd. Søen har den smukke farve)

3. dag.

Når vi køre fra hotellet har vi også et lækkert stykke vej med hårnålesving og udsigt til Garda søen.

(billedet af vejen er taget fra hotellets terasse)

Vi følger søbreden så meget vi kan, og napper en kop kaffe ved den gamle borg, Castello di Simione, som ligger ude i Garda søen.


Fra Garda søens bred køre vi syd på og holder ind og ser Monumento ai Caduti delle Mille Miglia.

Monumentet for de de 14 der døde i det sidste Mille Miglia racerløb i 1957, hvor 2 ferrarier kørte galt og i sidste ende gjorde, at løbet blev nedlagt.

Herfra er det over Po sletten til Modena.

Lige nord for Modena ligger den nedlagte fabrik, hvor de byggede Bugatti eb110. Er tiden til det holder vi ind og kigger ind af vinduerne.

5. dag.

Fra Modena køre vi til Cinque Terre.

Cinque Terre betyder egentlig de 5 jorde(byer)


Vejen til Cinque Terre er spektakulær. Vejen er nærmest hugget ind i bjergvæggen hvor der er mellem 500 og 800 meter lodret ned til Middelhavet, men byerne er helt fantastiske, og nærmest bygget rundt om narturlige havne med de flotteste huse.

Vi skal parkere bilerne og med shuttle ned til byerne, som er bilfri, så pak let, til denne dag.


Her tager vi vi en overnatning og nyder en lækker aftenmad på en resturant på havnen og måske hopper i middelhavet.

Der er også mulighed for at tage en færge eller toget gennem bjerget, til en af nabo byerne.

7. dag.

Fra hotellet og til München lufthavn er der ca. 450 km, så en rigtig køre dag, hvor der skal trække nogle km. klokken.

Vi starter dagen med at køre langs den smukke Como sø, herfra er det pas og smukke udsigter gennem alperne.

Vi starter med Maloja pas og kommer til St. Moritz.

Vi skal over Flüela pas og Wolfgang pas og stikker igennem

Liechtenstein, hvor vi kører bagvejen, så vi kommer forbi Schloss Vaduz, hvor kongefamilien bor.


Så er det motorvej tilbage til München.


Har man fået nok af alpe kørsel, er det selvfølgeligt muligt at tage den direkte vej, på egen hånd.

Tilmeld turen

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Turen starter mandag den 11. oktober i München lufthavn, og slutter samme sted, søndag den 17. oktober.

Overnatning optil og efter kan tilkøbes.


Turen er beregnet til 2 personer, dvs. alle værelser er dobbelværelser, og prisen er pr. bil og i dobbeltværelse.