Rhinen og Mosel


Pinse turen til Rüdesheim er et sandt motorcykel overflødighedshorn.

Turene omkring Rhinen og Mosel har det hele.


Rhinen ligger i ca. 80 meters højde (og går ikke meget op og ned )
Til gengæld snor den sig - så her bliver det svingkørsel når det er bedst og med de skønneste udsigter.


Så snart vi forlader floderne, går det op ad bakke og begynder at svinge.
Det er ikke de store bjerge, men "bakker" op til omkring 500 meters højde og som altid køre vi de bedste motorcykel veje med hårnålesving og skønne udsigter.


Lidt nord for Loreley ligger byen Koblenz.


Og også stedet der hedder Deutsches Eck - hvor Rhinen og Mosel floderne løber sammen.


Her skal vi lige ud og stå på spidsen (næsten lige som på Grenen ved Skagen )


Tyskerne gør det i store monumenter og her står Kejser Wilhelm den 1. 

Johannisberg (vin turen) - 72 km.


Selvom det er den korteste tur, er den ikke mindre interessant. Vi starter med at vi kører direkte opad - men absolut ikke ligeud. 
Her støder vi på virkelig snoede veje - og også et par lækre hårnålesving.

De første 50 km er virkelig super - så dem tager vi lige i et hug.

Ved det første stop på turen drejer det sig om åndelig føde. 

Vi laver et stop ved Kloster Eberbach.


Her går det hele op i en højere enhed - for hvad laver munkene når de ikke beder?
De laver selvfølgelig vin, som de har gjort de sidste 900 år.

Her er endnu en mulighed for at købe en flaske eller to med hjem. 

Efter besøget på Schloss Johannisberg triller vi motorcyklerne tilbage til hotellet og ifører vi os almindeligt tøj og går de 25 meter hen til svævebanen som vil bringe os op i 300 meters højde.

Og se lige en udsigt ned over Rhinen og Rüdesheim.


Heroppe vil vi nyde vores frokost med udsigt.

I skal ikke snydes for Tysklands største monument, som står på toppen.
"Niederwald Denkmal" er et fantastisk monument som er 38 meter højt og 75 tons tungt.

Det er sat til minde om "Zum Andenken an die einmuehtige siegreiche Erhebung des deutschen Volkes
und an die Wiederaufrichtung des Deutschen Reiches 1870 – 1871" Altså tyskernes sejr over franskmændene tilbage i 1870.

Så står den ellers på MC-kørsel - af den gode slags.

Vi sætter kursen mod "Fälzer Wald" - som er den nordlige del af Vogeserne, hvor vi også gør holdt ved Burg Frankenstein, som er en smuk borg ruin med en fin resturant, med den vildeste udsigt.

I Fälzer wald går det op og ned og svinger - hele tiden, lige som vi kan lide det.

Hvad vil være bedre end at lave et eftermiddags kaffe pitstop på Donnersberg.

Her i 682 meters højde ligger "Ludwigsturm"

For de friske er der tid til en tur op i tårnet og i godt vejr kan vi faktisk se helt hjem.


Det sidste stykke af turen kommer vi til at følge floden "Nahe"

Den munder ud i Rhinen ved byen Bingen.
Bingen ligger lige på den anden side af Rüdesheim, så sidste sting bliver altså lidt flodsejlads.


Så skal vi ud svinge motorcyklen.

Vi kommer til at køre i det nordligste af fantastiske Schwarzwald.

Vi kommer lige forbi, ikke bare en, men hele tre galger som blev bygget i 1550 - og brugt indtil 1804.
Vi gør også et stop ved galgerne, når vi nu er her.


Det er super MC-kørsel vi skal ud på her. 

Noget af strækningen bruges en gang imellem til race.
I Tyskland kaldet "Bergrennen" 


Der er ingen tider vi skal konkurrere med, men lidt raskt, må det da gerne gå.

 

Schloss Braunfels - 264 km


Turen hedder Schloss Braunfels - og der kommer vi - selvfølgelig.

I dag skal vi køre på lidt "større" veje.
Se lige den lille vej på billedet - det er sådan nogen.

Og det er så også hovedformålet med turen.
Alligevel bliver turen krydret med lidt GUF undervejs.


Efter lidt rigtig god kørsel trænger vi til en kop formiddagskaffe.

Og den indtager vi på "Vogelburg" (fugleburet )

Det er næsten som en borg - men her er indbyggerne altså papegøjer. 
Papegøjer, parakitter og araer i alskens størrelser og farver,
og selvfølgelig også lige lidt at skylle halsen med.


Turen hjem til Rüdesheim er også uovertruffen.

Først de skønneste snoede veje (også op og ned)
Og så en lille tur langs med Rhinen, hvor vi stopper ved Mäuseturm.

Her skal vi lige have historien om ærkebiskoppen af Mainz
Hatto II - der er ophavsmand til "Hør musene skrige".


Altså - 264 km på snoede veje kræver virkelig en Dunkel på hotellets hyggelige terrasse.

Schloss Dhaun - er en rigtig middelalderborg.

Højt beliggende over by og land - med kanoner og det hele.
Her skal vi nyde vores formiddagskaffe. 

Slottet / Borgen knejser stolt over Simmertal.
(vi er netop kommet kørende gennem dalen )


Den skønneste by ved Mosel er ubestridt Bernkastel Kues. 

Så hvor vil det være skønnere at indtage sin frokost end
på torvet - i en gyde - eller op ad "det smalle bindingsværkshus" 

Det kan selvfølgelig også være med udsigt ud over Mosel og flodprammene.
Mulighederne er utallige - og vi finder selvfølgelig "det bedste"

Hotel Felsenkeller er et hyggeligt hotel midt i Rüdersheim og ikke ret langt fra Drosselgasse ;-)

Hotellets historie går helt tilbage til 1898.

Her er hyggeligt og med store flotte og rene værelser.

De servere god morgenmad og senere på dagen også gode tyske øl, både på terassen og i baren indenfor.


Hotellet er omgivet af hyggelige og gode resturanter, så her har vi masser af muligheder for kulinariske oplevelser. 


Ved siden af hotellet ligger kabelbanen med udsigt over byen og Rhinen.


Ikke langt fra hotellet ligger Folter Museum. Et lille museum med totur instrumenter fra middelalderen, så der er nok at give sig til:-)

Mosel (flodturen) - 239 km.


Vi kommer til at køre både langs med Rhinen og Mosel.

Vi skal også til Deutsches Eck - som er stedet hvor Rhinen og Mosel løber sammen.


Vi starter med at blive forført af den skønne Loreley.

På toppen af Loreley-klippen vil vi nyde hende og vores formiddagskaffe.


Her fra toppen er der en fantastisk udsigt ned over Rhinen.
Vi vil opleve masser af flodpramme sejle nedenfor. 

Sejladsen rundt om Loreley er en af de farligste på Rhinen - fordi floden snor sig og er meget smal her, plus at strømmen er meget stærk.

 


Så skifter vi Rhinen ud med Mosel floden. 

Vi kommer til at køre med smukke Mosel floden på den ene side og vinmarkerne på den anden.
Moselvin - hvis du skal have en flaske med hjem - så skal den købes her. 


Det kunne fx være i byen Zell, her stopper vi nemlig og indtager vores frokost.


Mosel er jo "kun" en biflod til Rhinen, men faktisk mere hyggelig.


Efter frokosten skal vi op i over 600 meter - på den herligste lille skovvej.

Vi har en lækker hjemtur, foran os, på små, men super gode motorcykelveje, som både svinger herligt, og går op og ned. 


Området vi kører i her hedder Hunsrück.


Ikke nogen vintur uden besøg på Schloss Johannisberg.


Her blev den berømte Spätlese opfundet, som så meget andet, ved et tilfælde.
Så skal man have en flaske Spätlese med hjem i sadeltasken - så er det her den skal købes.


Johannisberg er også et besøg værd, specielt hvis man vil have det helt rigtige billede. 
Her er både slot,vinmarker, udsigt over Rhinen og mulighed for at skåle i en smagsprøve af Spätlese på terrassen.

Speyer-Museum - 309 km


Så kan det næsten ikke blive værre - Autobahn.

Turen er forholdsvis lang, så derfor tager vi lige de første 144 km på "das Autobahn". Altså 1½ time der bare skal overstås.

Men så ændrer det sig til gengæld også drastisk.


Første stop på turen er "Speyer Technik Museum

Her vil vi opleve alt fra Ubåde til Rumfart (så er der vist ikke glemt noget )
Museet er imponerende stort, så vi kigger museum resten af formiddagen og spiser frokost på museet.


Efter besøget på Speyer Technik Muesum, kommer vi ud at køre på nogle herlige motorcykelveje, 165 km super MC-kørsel.

Sinsheim-Museum - 353 km


Dette er den længste tur - så der bliver desværre noget Autobahn.
Hele vejen ud - og det halve hjem igen.

Men ellers byder turen på super oplevelser
Museum - Klippehav - Galger - Bergrennen - og færgeoverfart.


Når vi forlader motorvejen støder vi direkte ind i en Concorde. 

Vi skal nemlig på Sinsheim Technik Museum.
Og her vil vi så opleve alt det teknik, som ikke var på Speyer 
Motorcykler - Militær - Landbrug - Kæmpe motorer - Formel-1 - Tupolev.

Når vi har været her - har vi set alt hvad der findes af teknik 
Regner med at vi slutter besøget med vores frokost i restauranten.


Eftermiddags kaffen skal vi have ved en "flod af klipper".

Godt nok hedder stedet "Felsenmeer" som betyder klippehav.
Men det er nu mere en flod. 

Nu må vi se hvor langt "de friske" kommer op ad "klippefloden"


Efter lidt Autobahn skal vi lige over Rhinen igen.

Denne gang fra Ingelheim til Oestrich.
Og så slutter vi med 10 smukke km langs med Rhinen til Rüdesheim.

 

Og efter sådan en dag, så bliver det ekstra godt med lidt afterbike i Drosselgasse.

Næste stop er også vores frokost-stop - Schloss Braunfels. 

Og der er skam mulighed for både at slukke tørsten og få lidt fast føde.
Men der er også mulighed for at komme på rundtur på selve slottet.

Slottet ligger virkelig smukt - med udsigt ud over området.
Så her på terrassen vil vi indtage en god og velfortjent frokost.


Vi når lige at trille - læs svinge - inden vi skal have turens sidste kulinariske oplevelse.


Byen Obernhof ligger lækkert nede ved en lille flod.
Og lige ned til floden skal vi have en kop eftermiddags kaffe. 

Det kan simpelthen ikke være bedre.

Waldstrassen - 313 km


I dag skal vi på skovtur, en herlig rundtur med borg, brønd og floder. 

Men det bliver nu mest "Waldstrassen" - af den bedste slags
Vi er sådan sydvest for Rüdesheim - i udkanten af Vogeserne.


Vi lægger ud med at køre langs med Rhinen - og så en lille sejltur. Når vi kommer over på den anden side - så går det ellers op igennem vinmarkerne og direkte ud på skønne snoede Waldstrassen.

Når vi trænger til at strække benene - så kan vi gøre det op ad "Bismarchturm"
Et herligt udsigtstårn - 20 meter højt - bygget i 1902 - med en pragtfuld udsigt
Dette tårn er et af de i alt 173 "Bismarchs-tårne" der er i Tyskland. 


Bad Münster am Stein" - det hedder byen. 

Og netop "am Stein" er meget meget rigtigt.
Floden Lahne løber igennem byen - og lige på den anden side ligger klippen.

Der er det skønneste parkanlæg ned til floden - så her raster vi.
Og selvfølgelig er der både tid og plads til vores eftermiddags pause.


Så når vi er kommet med færgen over Rhinen - stiller vi cyklerne i hotellets garage.
Og så skal vi da nyde den sidste aften - og hvorfor ikke i Drosselgasse.

Turen starter på hotellet torsdag den 20. maj 2021 kl. 9.00 og slutter mandag den 24 maj kl. 18.


Det giver 5 fantastiske køredage i dette lækre område, hvor jeg har lavet 6 ture, så der er lidt ekstra, hvis der går corona i nogle af stederne, vi skal besøge.

Derudover har jeg flere ruter og fine steder at besøge i baghånden, så vi alle er helt sikre.


Overnatning fra onsdag til torsdag, så du/I er friske til turen starter og fra mandag til tirsdag, så du/I er friske til at køre hjem, kan tilkøbes.


Alt er selvfølgelig lavet med corona forbehold og med vores alles sikkerhed i højsædet.

Tilmeld pinse turen

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Turen starter torsdag den 20. maj 2021 kl. 9.00 på hotellet i Rüdesheim.

Turen slutter mandag den 24. maj kl. 18 ved hotellet

5 fantastiske motorcykel pinse dage.


Når du/I har tilmeldt dig/jer turen, bliver der sendt mail med info om møde tid og sted eller flytider, huskeliste, og ikke mindst betalingsinfo.


Der udover skal der påregnes udgifter til brændstof, div. bro, færge- og vejafgifter, forplejning middag og aften.


Inkl. hotel i delt dobbeltværelse,(sengene kan som regel trækkes fra hinanden) morgenmad og dansk motorcykel kørende guide.

Kun 4.999 kr.

Pris som bagsædepassager 2.999 kr.

Betaling: 1.500 kr. i depositum ved tilmelding og det resterende mindst 4 uger før afrejse.


Overnævnte med retur fly fra KBH eller Billund og transport af motorcykel fra opsamlings steder i DK til Frankfurt am Main lufthavn og retur.

Afgang 19. maj og en ekstra overnatning.

Kun 8.499 kr. i delt dobbeltværelse.(sengene kan som regel trækkes fra hinanden)

Pris som bagsædepassagere 5.999 kr.

Betaling: 3.000 kr. i depositum ved tilmelding og det resterende beløb mindst 4 uger før afrejse.


Alle priser er inkl. afgifter til rejsegarantifonden.


Turen bliver lavet ved 5 deltagere.

Max transport til 9 motorcykler.